| أخبار لاكبر المشاريع السعودية الضخمة القادمة | |
|
|
|
كاتب الموضوع | رسالة |
---|
CM Punk المدير العام
عدد المساهمات : 1572 نقاط : 1332664 السٌّمعَة : 19 تاريخ الميلاد : 19/05/1996 تاريخ التسجيل : 26/03/2011 العمر : 27 الموقع : https://cmpunk.forumarabia.com/u1
| |
| |
CM Punk المدير العام
عدد المساهمات : 1572 نقاط : 1332664 السٌّمعَة : 19 تاريخ الميلاد : 19/05/1996 تاريخ التسجيل : 26/03/2011 العمر : 27 الموقع : https://cmpunk.forumarabia.com/u1
| |
| |
CM Punk المدير العام
عدد المساهمات : 1572 نقاط : 1332664 السٌّمعَة : 19 تاريخ الميلاد : 19/05/1996 تاريخ التسجيل : 26/03/2011 العمر : 27 الموقع : https://cmpunk.forumarabia.com/u1
| |
| |
CM Punk المدير العام
عدد المساهمات : 1572 نقاط : 1332664 السٌّمعَة : 19 تاريخ الميلاد : 19/05/1996 تاريخ التسجيل : 26/03/2011 العمر : 27 الموقع : https://cmpunk.forumarabia.com/u1
| |
| |
CM Punk المدير العام
عدد المساهمات : 1572 نقاط : 1332664 السٌّمعَة : 19 تاريخ الميلاد : 19/05/1996 تاريخ التسجيل : 26/03/2011 العمر : 27 الموقع : https://cmpunk.forumarabia.com/u1
| موضوع: رد: أخبار لاكبر المشاريع السعودية الضخمة القادمة الإثنين يونيو 06, 2011 6:40 am | |
| Haramain Train: Final phase contract to be awarded in ''2 weeks''
March 28, 2011
JEDDAH: The winner of the contract for the final phase of works on the Haramain Train project will be announced in two weeks’ time, an official source said.
“The final phase entails the provision of rail tracks, carriages, signal points and electrical fittings,” he said, adding that the first phase of works on the project are being carried out by a Saudi company.
The source also revealed that the bridge connecting pilgrim terminals with the Haramain Highway will be completed within 60 days, and described the bridge as a vital part of the project for the improvement of bridges in the Haramain Train project.
He said the 100-meter long and 23-meter wide construction will host six junctions, with a central separating island 16 meters wide and a two-meter supporting wall. All the junctions will be open to traffic in 60 days’ time, he said.
“Work is ongoing to reconstruct the air base bridge, while the bridge project on the Makkah to Jeddah Highway will be opened in Ramadan,” he said. “At the moment work is being done to demarcate land for appropriation for the Haramain Train project in the districts of Al-Fallah, Al-Riyadh and Al-Harazat. The land will be of approximately four square kilometers.”
Five other junctions on the Haramain Highway are also undergoing improvement works to fit in with the path of the Haramain Train, he said. The Haramain Train project is a 444 km high-speed inter-city rail transport system linking the holy cities of Makkah and Madina via King Abdullah Economic City in Rabigh and King Abdulaziz International Airport in Jeddah.
The railway line is planned to provide a safe and comfortable transport in 320 kph electric trains. The railway is expected to carry three million passengers a year, including many Haj and Umrah pilgrims, helping to relieve traffic congestion on the roads.
Trains traveling the 78 km between Jeddah and Makkah will take less than half an hour, while the 410 km between Jeddah and Madina will take about two hours.
| |
|
| |
CM Punk المدير العام
عدد المساهمات : 1572 نقاط : 1332664 السٌّمعَة : 19 تاريخ الميلاد : 19/05/1996 تاريخ التسجيل : 26/03/2011 العمر : 27 الموقع : https://cmpunk.forumarabia.com/u1
| |
| |
CM Punk المدير العام
عدد المساهمات : 1572 نقاط : 1332664 السٌّمعَة : 19 تاريخ الميلاد : 19/05/1996 تاريخ التسجيل : 26/03/2011 العمر : 27 الموقع : https://cmpunk.forumarabia.com/u1
| موضوع: رد: أخبار لاكبر المشاريع السعودية الضخمة القادمة الإثنين يونيو 06, 2011 6:41 am | |
| | |
|
| |
CM Punk المدير العام
عدد المساهمات : 1572 نقاط : 1332664 السٌّمعَة : 19 تاريخ الميلاد : 19/05/1996 تاريخ التسجيل : 26/03/2011 العمر : 27 الموقع : https://cmpunk.forumarabia.com/u1
| |
| |
CM Punk المدير العام
عدد المساهمات : 1572 نقاط : 1332664 السٌّمعَة : 19 تاريخ الميلاد : 19/05/1996 تاريخ التسجيل : 26/03/2011 العمر : 27 الموقع : https://cmpunk.forumarabia.com/u1
| موضوع: رد: أخبار لاكبر المشاريع السعودية الضخمة القادمة الإثنين يونيو 06, 2011 6:44 am | |
| أمير منطقة مكة المكرمة يستعرض الشبكة النهائية لمترو مكة
أسامة الزيتوني / صحيفة مكة الإلكترونية
24 ربيع الآخر 1432هـ
يرأس صاحب السمو الملكي الأمير خالد الفيصل بن عبدالعزيز أمير منطقة مكة المكرمة يوم غد اجتماعا للإطلاع على الخطة النهائية لمخرجات دراسة شبكة قطارات العاصمة المقدسة ( مترو مكة ).
وأوضح معالي أمين العاصمة المقدسة رئيس مجلس إدارة شركة البلد الأمين الدكتور أسامة بن فضل البار أن المشروع النهائي يشمل إقامة أربعة خطوط لشبكة القطارات تربط أنحاء العاصمة المقدسة وتمثل الوصلة بين مشروع قطارات المشاعر المقدسة ومحطة قطار الحرمين مروراً بالمنطقة المركزية شمال المسجد الحرام ( المرحلة الأولى من المشروع ).
وبين الدكتور البار أن سمو الأمير خالد الفيصل سيرعى حفل توقيع اتفاقية استشاري الطرح للمشروع مع المستشار المالي شركة ( أرنست ويونج ) والمستشار القانوني شركة ( اشهرست البريطانية ) وتمثل هذه العملية المرحلة الأخيرة قبل بدء تنفيذ المشروع والذي من المتوقع أن يبدأ العمل به بعد عام بمشيئة الله ولفت أمين العاصمة المقدسة إلى أن الشبكة المقترحة لمترو مكة تتمثل في إنشاء شبكة قطارات (مترو) تغطي كامل مدينة مكة المكرمة، مكونة من أربعة خطوط مترو، يصل مجموع أطوالها بعد اكتمالها إلى 180 كيلومتر في 88 محطة، مبينا أنها تغطي مناطق التنمية الحالية والمستقبلية حسب المخطط الهيكلي لمكة المكرمة ويمكن تصنيف شبكة مترو مكة المكرمة على أنها شبكة متوسطة وذات تصميم فريد لمحطات مترو مكة . وأشار إلى أن حجم حركة الركاب في المحطات التي ستخدم المسجد الحرام أعلى بكثير من المحطات الأخرى، مفيدا أن المحطات التي ستخدم الحرم صممت بطريقة خاصة, منوها بدعم صاحب السمو الملكي الأمير خالد الفيصل بن عبدالعزيز للمشاريع التطويرية .
ووفقا للتعداد الأخير للسكان، بلغ عدد سكان مكة المكرمة حوالي 1,8 مليون نسمة، كما تجذب العاصمة المقدسة حوالي مليونين حاج وأكثر من 5 ملايين معتمر (من الخارج) سنوياً. ومن المتوقع أن ينمو عدد سكان مكة المكرمة خلال عشرين عاماً ليصل إلى أكثر من 2,5 مليون نسمة في العام 1451هـ. ونتيجة للنمو المتزايد في عدد المسلمين في العالم، فمن المتوقع أيضاً أن يصل مجموع الحجاج والمعتمرين إلى 16 مليون بحلول العام نفسه. كما يفد إلى مكة المكرمة العديد من المواطنين والمقيمين من داخل المملكة، مثل جدة والطائف وخارجها، لأداء العمرة والصلاة في المسجد الحرام على مدار العام، وخاصة أيام الجمع. وفي حين أن المدينة تلبي احتياجات زوارها على مدار السنة، فإن فترات الذروة تتركز في شهر رمضان (خاصة العشر الأواخر منه) وفي موسم الحج.
من أجل تلبية هذا الطلب المتزايد بسرعة، يجري حالياً تنفيذ مشروع خادم الحرمين الشريفين الملك عبدالله بن عبدالعزيز لتوسعة المسجد الحرام (جهة الشامية) لتصل سعته الإجمالية إلى 1,6 مليون مصلي، والذين لا يمكن إسكانهم جميعهم في المنطقة المركزية ضمن مسافة مشي مقبولة. وهذا يشير إلى الحاجة إلى تطوير مجمعات سكنية خارج المنطقة المركزية مع توفير سهولة الوصول منها إلى المسجد الحرام من خلال نظام نقل عالي السعة (بالقطارات). وتشير التقديرات إلى ضرورة أن يتمكن نظام النقل في المنطقة المركزية من تلبية أعلى تدفق في ساعة الذروة، المتمثل في خروج حوالي 1,1 مليون مصلي من المسجد الحرام بعد انقضاء صلاة التراويح خلال شهر رمضان.
هذا الازدحام الشديد الذي تعاني منه المنطقة المركزية يحتاج إلى معالجة شاملة لتوفير بيئة مناسبة للمشي من وإلى المسجد الحرام مع المحافظة على روحانية المكان. وهذا يؤكد على الحاجة إلى توفير نظام نقل عام عالي الجودة لخدمة المنشآت القائمة والمشاريع التطويرية الجديدة في المنطقة المركزية، وعلى وجه الخصوص لتسهيل وصول سكان مكة والحجاج والمعتمرين الذين يسكنون خارج المنطقة المركزية إلى المسجد الحرام.
وحيث يجري حالياً تنفيذ مشروعين هامين للسكك الحديدية على أطراف مكة المكرمة، أحدهما قطار الحرمين السريع (القادم من المدينة وجدة) والذي تقع محطته في الجهة الغربية من مكة، والآخر هو قطار المشاعر المقدسة، والذي ينتهي عند محطة الجمرات شرقاً، فإن ربط هذين القطارين مروراً بالمسجد الحرام أصبح أمراً ملحاً.
وإدراكاً من شركة البلد الأمين للتنمية والتطوير العمراني (شركة مملوكة بالكامل لأمانة العاصمة المقدسة) إلى أن تسهيل نقل الحجاج والمعتمرين داخل مدينة مكة المكرمة هي مسألة ملحة وبقوة، فقد انتهت الشركة مؤخراً من الدراسة الفنية لإنشاء شبكة للنقل العام بالقطارات (مترو) في مكة المكرمة لخدمة الحجاج والمعتمرين، وأيضاً لخدمة قاطني المدينة. هذه الدراسة ستكون – بإذن الله- حجر الزاوية في توفير شبكة كافية للنقل العام لمكة المكرمة على مدار العام.
وخلصت الدراسة الفنية إلى جدوى إنشاء شبكة قطارات (مترو) تغطي كامل مدينة مكة المكرمة، وهي مكونة من أربعة خطوط مترو، يصل مجموع أطوالها بعد اكتمالها إلى 180 كيلومتر و 88 محطة، وهي بذلك تغطي مناطق التنمية الحالية والمستقبلية حسب المخطط الهيكلي لمكة المكرمة. والشكل المرفق يوضح مسارات خطوط المترو الأربع، وملخصها كما يلي:
ومقارنة مع بعض المدن العالمية، يمكن تصنيف شبكة مترو مكة المكرمة على أنها شبكة متوسطة، كما يوضح ذلك جدول المقارنة التالي:
تصميم فريد لمحطات مترو مكة حجم حركة الركاب في المحطات التي ستخدم المسجد الحرام أعلى بكثير منه للمحطات الأخرى، لذا فيلزم تصميمها بطريقة خاصة. فعلى مستوى رصيف المحطة سيتم استخدام نظام أبواب مزدوجة مع حواجز زجاجية لتنظيم تدفق الركاب. إذ يتم انتظار عدد من الركاب كافي لملئ عربات القطار بين الحاجزين الزجاجيين المجاورين للرصيف، في حين ينتظر بقية الركاب خلف الحاجز الثاني في مناطق انتظار مصممة بعناية لاستيعاب الحشود البشرية. وسيتم السماح لدفعة تالية من الركاب للدخول إلى المنطقة الواقعة بين الأبواب المزدوجة بمجرد أن تصعد المجموعة الأولى من الركاب على متن القطار. مثل هذا النظام ضروري لتنظيم التدفق في المحطات التي سيستخدمها جموع غفيرة من الناس وذلك للحفاظ على سلامتهم.
http://www.makkahnews.net/news-action-show-id-7461.htm
Google translation:
Governor of Makkah Region to review the final network Metro Mecca
Osama olive / electronic newspaper Mecca 24 Rabi II 1432 AH
Headed by His Royal Highness Prince Khalid Al Faisal bin Abdulaziz, Governor of Makkah Region meeting tomorrow to see the final plan for the rail network output study of the Holy City (Metro Mecca).
The Mayor of the capital of the Holy Chairman of the Board of Directors of the country's Secretary Dr. Osama Bin Fadl bar that the final project includes the establishment of four lines of the rail network linking parts of the Holy City and represent the link between the project trains the holy sites and the train station of the Two Holy through the central area north of the Grand Mosque (the first phase of the project ).
And Dr. bar that His Royal Highness Prince Khalid Al-Faisal will sponsor the ceremony of signing the Convention on the advisory proposal for a project with a financial adviser firm (Ernst & Young) and the Legal Counsel Corporation (Achehrst British) The process was the final stage before the start of implementation of the project, which is expected to start operating after year, God willing, And the Secretary of the Holy City that the proposed network of Metro Mecca is to create a train network (subway) covering the entire city of Mecca, made up of four metro lines, the total length after completion to 180 miles in 88 stations, indicating that it covers areas of current and future development by structural plan for Mecca and can be classified as a metro Mecca as a network medium and with a unique design for subway stations Mecca.
He pointed out that the volume of passenger traffic at the stations that will serve the Grand Mosque is much higher than other stations, claiming that the stations that serve the campus was designed in a special way, noting the support of His Royal Highness Prince Khalid Al Faisal bin Abdul Aziz for development projects.
According to the latest census of the population, the population of Mecca, about 1,8 million inhabitants and attract capital, the holy nearly two million pilgrims and more than 5 million pilgrims (from abroad) a year. It is expected to grow the population of Mecca during the twenty years to reach more than 2,5 million people in the year 1451 AH. As a result of the increasing growth in the number of Muslims in the world, it is also expected that a total of pilgrims to 16 million by the same year. Also come to Mecca, many of the citizens and residents from within the Kingdom, such as Jeddah, Taif and outside, to perform Umrah and pray in the Holy Mosque during the year, especially on Fridays. While the city to meet the needs of visitors throughout the year, the peak periods are concentrated in the month of Ramadan (especially the last ten days of it) In the pilgrimage season.
In order to meet this rapidly growing demand, a project is underway Custodian of the Two Holy Mosques King Abdullah bin Abdulaziz to expand the Grand Mosque (a Levantine) to the total capacity of up to 1,6 one million worshipers, and those who can not accommodate them all in the central area within walking distance is acceptable. This refers to the need to develop housing complexes outside the central area while providing easy access to the Sacred Mosque through high-capacity transport system (rail). It is estimated to need to be able transport system in the central area to meet the highest flow in rush hour, out of about one million 1.1 chapel of the Grand Mosque after Taraweeh prayers during Ramadan.
This overcrowding suffered by the central region needs to be addressed comprehensively to provide a suitable environment for walking to and from the Sacred Mosque while maintaining the spirituality of the place. This underlines the need to provide a transport system in high-quality service to existing facilities and new development projects in the central region, and in particular to facilitate access by the inhabitants of Mecca, pilgrims and Umrah performers who live outside the central region to the Sacred Mosque.
And where is now being implemented two important projects of the railway on the outskirts of Mecca, one train of the Two Holy Expressway (coming from the city of Oujda), which is located his station on the western side of Mecca, and the other is to train the holy sites, which ends at the station stones east, linking the two trains passing by Al Aqsa Mosque has become a matter of urgency.
Aware of the company the country's Secretary for Development and Urban Development (wholly owned subsidiary of the secretariat of the Holy City) to facilitate the transfer of pilgrims in the holy city of Mecca is a matter of urgency and strong, it ended in the company's recent technical study for the establishment of a network of public transport by train (Metro) in Mecca for the service pilgrims, and also to serve the residents of the city. This study will be - God willing - the cornerstone in the provision of adequate network of public transport to Mecca throughout the year.
The study concluded with technical feasibility of establishing a railway network (metro) covering the entire city of Mecca, is composed of four subway lines, the total length after completion to 180 km and 88 stations, thereby covering the areas of current and future development according to the structural plan for Mecca. The figure shows the paths annex the four metro lines, and summarized as follows: ...
Compared with some cities in the world, can be classified as a metro Mecca as a network medium, as illustrated by the following comparison table: ...
Unique design of the underground stations in Mecca
Volume of passenger traffic at the stations that will serve the Grand Mosque is much higher than for other stations, so the design needed a special way. At the level of the station platform will use the system, double doors with glass barriers to regulate the flow of passengers. They are waiting for a number of passengers sufficient to fill the train cars between two checkpoints Zjagiyn adjacent to the dock, while waiting for the rest of the passengers behind the second barrier in the waiting areas are carefully designed to accommodate the crowds of humanity. Will be allowed for the next batch of passengers to enter the area between the double doors to climb once the first group of passengers on board the train. Such a system is necessary to regulate the flow at the stations to be used by large crowds of people in order to maintain their safety | |
|
| |
CM Punk المدير العام
عدد المساهمات : 1572 نقاط : 1332664 السٌّمعَة : 19 تاريخ الميلاد : 19/05/1996 تاريخ التسجيل : 26/03/2011 العمر : 27 الموقع : https://cmpunk.forumarabia.com/u1
| موضوع: رد: أخبار لاكبر المشاريع السعودية الضخمة القادمة الإثنين يونيو 06, 2011 6:44 am | |
| الصور جديدة لبرج البيت بمكة مكرمة MECCA Abraj Al Bait 605M الصور المصغرة للصور المرفقة | |
|
| |
CM Punk المدير العام
عدد المساهمات : 1572 نقاط : 1332664 السٌّمعَة : 19 تاريخ الميلاد : 19/05/1996 تاريخ التسجيل : 26/03/2011 العمر : 27 الموقع : https://cmpunk.forumarabia.com/u1
| |
| |
CM Punk المدير العام
عدد المساهمات : 1572 نقاط : 1332664 السٌّمعَة : 19 تاريخ الميلاد : 19/05/1996 تاريخ التسجيل : 26/03/2011 العمر : 27 الموقع : https://cmpunk.forumarabia.com/u1
| موضوع: رد: أخبار لاكبر المشاريع السعودية الضخمة القادمة الإثنين يونيو 06, 2011 6:45 am | |
| انتهى الموضوع نبغى الردود | |
|
| |
x Dr.Punk x المشرفين
عدد المساهمات : 503 نقاط : 5549 السٌّمعَة : 15 تاريخ التسجيل : 28/03/2011 الموقع : https://cmpunk.forumarabia.com/u4
| موضوع: رد: أخبار لاكبر المشاريع السعودية الضخمة القادمة الأربعاء يونيو 15, 2011 11:23 am | |
| | |
|
| |
Randy Orton اسطورة
عدد المساهمات : 1037 نقاط : 9520 السٌّمعَة : 1 تاريخ الميلاد : 03/04/1996 تاريخ التسجيل : 15/04/2011 العمر : 28 الموقع : https://cmpunk.forumarabia.com/
| موضوع: رد: أخبار لاكبر المشاريع السعودية الضخمة القادمة الأحد يوليو 31, 2011 8:49 pm | |
| مشكور وماقصرت تعبت حالك بس كسبت نقاط ومساهمات ليش ماجعتها في موضوعين2 ؟. | |
|
| |
| أخبار لاكبر المشاريع السعودية الضخمة القادمة | |
|